WORKSHOPS
 

EDUCATION

Teatteri Metamorfoosi organizes various physical theatre master classes during the year. Workshops are led by pedagogically qualified members of the company and international guest teachers. The education is aimed to a wide range of performing arts professionals, to students and to devoted amateurs. 

 

Choose the best option for you:

 

  • MetaWORKSHOP: 12–40h concentrated course exploring a specific aspect of physical theatre. During each season, Teatteri Metamorfoosi proposes 2 to 4 different workshops, presenting different physical theatre techniques. 

 

  • MetaLAB (movement laboratory): regular, weekly based training lasting 3 to 4 months and focusing on a specific technique. Usually, MetaLAB happens every Tuesday evenings.

 

  • MetaPLATFORM: A prolonged intensive (135h) educational concept combining a deep learning process and the preparation for a performance. 

 

  • Education by request: workshop tailored for your needs. In our venue or in yours, in Finland and abroad. Are you interested in exploring the possibilities of physical expression? Of acting with masks? Of commedia dell’arte? Of grotesque body masks? Of the relieving and disturbing power of laughter? Are you interested in the Lecoq pedagogy? Or are you interested in the poetic expressivity of objects? In narrative of materials? In working with communities? In gathering and displaying stories that usually remain invisible?  

 

Contact us and we can define a specific workshop that would suit your wishes. 

Education coordinator Soile Mäkelä, soile(at)metamorfoosi.com

 

RESEARCH

In this page Teatteri Metamorfoosi collects texts about physical theatre. 

Please let us know if you have some interesting research material that we could share here, articles, thesis etc...

Contact: soile(at)metamorfoosi.com

 

Enjoyable reading moments!

KOHTELE PUKUA KUTEN KETÄ TAHANSA ELÄVÄÄ OLENTOA
Sally E.Deanin somaattisten pukujen hyödyt esiintymisessä ja roolihahmojen luomisessa
Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Käsityöopettajan koulutus,
Pro gradu-tutkielma, Enna-Matilda Kukkola 2016
MASQUE, LE MAITRE -naamiot teatteripedagogiikassa
Teatterikorkeakoulu, Tanssi- ja teatteripedagogiikan laitos, Teemaseminaarityö,Soile Mäkelä 2008
Naamioita on käytetty eurooppalaisessa teatteriopetuksessa ja draamakasvatuksessa opetusvälineenä miltei sata vuotta ja suomeenkin naamiot rantautuivat jo yli neljäkymmentä vuotta sitten. Seminaarityö käsittelee naamion käytölle asetettavia pedagogisia tavoitteita ja kysyy mitä naamioilla oikeastaan opetetaan?
LECOQ-PEDAGOGIIKKA: HISTORIA JA KÄYTÄNTÖ:

ammatti-identiteettiä etsimässä 

Metropolia Ammattikorkeakoulu, Esittävän taiteen koulutusohjelma, Opinnäytetyö, Tiia-Mari Mäkinen 2015

LOST PERSONS AREA, naamioteatterintekijän muodonmuutoksia
Teatterikorkeakoulu, Tanssi- ja teatteripedagogiikan laitos, kirjallinen opinnäyte
Soile Mäkelä 2008
Opinnäytteen kirjallinen osio käsittelee Teatteri Metamorfoosin ensimmäisen esityksen kolmivaiheista työprosessia ja se on myös kertomus uuden teatteriryhmän synnytyskivuista ja toimintakulttuurin hahmottelemisesta.
HIKEÄ JA HARMONIAA:
Liikunnan ja fyysisen ilmaisun opetus Suomen Teatterikoulun ja Teatterikorkeakoulun näyttelijänkoulutuksessa vuosina 1943-2005
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, väitöstutkimus, Seppo Kumpulainen 2011
LABANIN LIIKEANALYYSI NÄYTTELIJÄNTYÖN OPETUKSESSA
Teatterikorkeakoulu, Tanssi- ja teatteripedagogiikan laitos, teemaseminaari, Tanja Eloranta 2011
THE TRANSCENDENTAL STAGE
Essee, Davide Giovanzana 2007
"Rituals and religious ceremonies are meant to connect with the sacred space, but what happens when they are theatricalized? Can we still consider them as a transcendental experiences? Shall we consider them as fake experiences--not the "truthful" truth of the sacred but a lie of the truth?

Moreover, what happens to the space inside the ritual, which is a special space, separated from the profane and in contact with the sacred? Is it still a transcendental space? Can theater offer a transcendental connection similar to that of ritual, or is theater simply unable to do so..."
"ITALIALAISELLA TEATTERITYYLILLÄ JOTAIN TOSI SUPISUOMALSITA"
-Commedia dell'arten ja kalevalaisen perinnön kohtaaminen esityksessä Kalevala dell'Arte
Tampereen yliopisto, Teatterin ja draaman tukimus, Pro gradu -tutkielma,
Satu Virtala 2010
Italialaisella teatterityylillä jotain tosi supisuomalaista
UNVEILING ILLUSION
Theatre Academy of finland, Swedish Department of Acting, Master Thesis
Davide Giovanzana 2006
This essay is organized around two themes: the actor relating him/herself to illusion and the emerging of illusion. Even though the two concepts are intertwined, chapters 1 to 4 examine the first theme and chapter 5 the second theme. Two questions are at the heart of the essay: can the actor master the illusion, and where does the illusion happen? On the stage? Or in the head of the spectators? We will see that the issue gravitates around the body, because illusion is a phenomenon that, by its own nature, is evanescent and immaterial, whereas the actor has a physical body. The key question is then what to do with the body.